Frågor & Svar
Vilka är Zinkvit?
Zinkvit startade som webbshop 2007 och är idag en av Sveriges mest välsorterade butiker för konstnärsmaterial. Vi lagerför mer än 10000 artiklar för att snabbt kunna leverera till våra kunder. Men vi finns inte bara på nätet, 2010 öppnade vi vår Lagerbutik. Den ligger naturskönt belägen vid Ekolns strand i utkanten av Uppsala. Här kan du som kund handla direkt från vårt omfattande sortiment och få en personlig service utöver det vanliga.
Var finns ni?
Verksamheten med försäljning, packning, IT-utveckling och kundtjänst är belägen i Uppsala, Sverige.
Hur kommer jag i kontakt med er?
Kontakta oss via vårt kontaktformulär. Vi hoppas att du hittar svar på dina frågor i vår FAQ, annars är du välkommen att via vårt kontaktformulär ställa dina frågor.
Vem säljer ni till?
Vi säljer till privatpersoner såväl som till företag och organisationer, privata och/eller offentliga.
Vilka villkor gäller om jag handlar på Zinkvit?
Här hittar du våra Allmänna köpvillkor.
Är ni en auktoriserad återförsäljare?
Vi är en auktoriserad återförsäljare för alla våra produkter och varje vara vi säljer är helt ny.
Vilka garantiet gäller för era produkter?
Garantier gäller i enlighet med våra tillverkares eller distributörers standardgarantier. Om du stöter på några problem vänligen kontakta oss.
 
Beställning

Hur gör jag en beställning?
Det ska vara enkelt att handla på nätet. Vi har många års erfarenhet av webhandel och alltid månat om att kunderna enkelt ska kunna hitta det de söker. När du hittat det du söker placerar du det i varukorgen med ett klick och kan därefter starta vår checkout för att säkert genomföra betalningen och på så sätt påbörja din leverans.

Under check-out är det tydligt angivet vad den totala kostnaden blir för varor och eventuell frakt. Du har alltid möjlighet att avbryta köpet innan du genomför betalningen.
Finns mina varor i lager?
Vår ambition är att alla varor du ser i vår webbutik ska finnas i lager. Det framgår tydligt på varje enskild produkt om den finns tillgänglig alternativt när du kan förvänta sig att den kommer in.

Ett fåtal varor finns som beställningsvara. Vilket betyder att vi för din räkning beställer produkten från vår leverantör. Dessa varor är markerade "Ingen lagervara" och beräknad leveranstid.
Jag har inte fått någon orderbekräftelse, har ni fått min order?
Du får alltid en orderbekräftelse via email i samband med beställning och betalning. Om du inte har fått någon bekräftelse, har den antagligen hamnat i din skräppost-mapp. Kontakta oss om du fortfarande inte kan hitta mejlet så hjälper vi dig.
Hur kan jag spåra min order?
Du får du ett mejl från oss med sändnings-ID och spårningslänk när din order har skickats. Du får också ett sms till din mobil.
 
Betalning

Vilka betalningssätt kan jag välja på?
Svenska privatkunder kan betala med Swish, Paypal, presentkort, bank- eller kreditkort. Vi tar Visa, Mastercard och American Express. Företag kan även betala med faktura.

För leveranser utanför Sverige kan betalningar göras med Visa, Mastercard och Paypal.

Godkända betalningsmetoder listas i kassan när du väljer land.
Är det säkert att handla med kort på Zinkvit?
Kortbetalningar görs i Nets betalningsfönster och dina kortuppgifter skyddas av högsta möjliga säkerhetsnivå. Dina kortuppgifter lagras inte på vår server. Nets är en av Europas största aktörer för betalningslösningar och betjänar mer än 700 000 butiker.

Vi använder 3D Secure för alla dina kortbetalningar. Efter att ha angett dina kortuppgifter kommer din bank att begära att du validerar ditt köp. Hur denna autentisering fungerar beror på vilken bank som utfärdat ditt kort.
 
Frakt och Leverans

Hur levereras varorna?
Alla varor packas med stor omsorg i lådor med stötdämpande material.

Mindre paketet skickas vanligtvis direkt till din brevlåda som 1:a klass varubrev med Postnord. Större paket, eller paketet med högt värde, skickas till ditt närmaste ombud med Postnord MyPack Collect. Du kan välja från en lista med dina närmaste ombud när du lägger din beställning. Övriga leveransalternativ, såsom hem-leverans eller UPS express, visas i checkout.

Alla paketleveranser är klimatkompenserade.

Hur lång tid tar det att få mina varor?
Inom Sverige är den normala leveranstiden 2-3 vardagar.

Till övriga länder inom EU är leveranstiden ca en vecka. Vi kan inte garantera att undantag förekommer i vissa regioner.
Vad kostar frakten?
Fraktavgiften är alltid tydligt angiven i beställningen innan du slutligen bekräftar beställning och betalning. Fraktavgiften är baserad på vikt, mått, innehåll och leveransadress.
 
Retur och återbetalningar

Jag har ändrat mig, kan jag returnera mitt köp?
Retur inom 14 dagar efter mottagandet av varorna
Du är välkommen att returnera en vara, oavsett anledning, inom 14 dagar efter mottagandet. När du har meddelat oss har du ytterligare 14 dagar på dig att returnera den. Du är själv ansvarig för retur-frakt och kostnad. Vi rekommenderar en spårbar försändelse. Vi återbetalar ditt köp när vi tar emot din retur.

Varor måste returneras till oss i originalförpackning, oanvända och i återförsäljningsbart skick. Du kan öppna förpackningen och undersöka produkten i den utsträckning som krävs för att fastställa dess egenskaper eller funktion och avgöra om du är nöjd med varan.

Tänk också på att ångerrätten inte gäller varor som har anpassats enligt dina anvisningar, såsom pennor med personlig gravyr.

Kontakta oss innan du returnerar varan. Vi hjälper dig med retur-adress och andra instruktioner för att underlätta returen.
Är min vara defekt?
Om en produkt inte fungerar som förväntat, så vill de flesta returnera varan och hänvisar till att den är defekt. Men, defekter är relativt sällsynta och problemen beror oftare på otillräckliga instruktioner eller oerfarenhet. Kontakta oss gärna innan du returnerar några varor så hjälper vi dig felsöka problemet.
Hur reklamerar jag en defekt produkt?
Reklamationer
Du kan skicka oss en returförfrågan inom 2 år från mottagandet av varan. Kontakta oss och beskriv anledningen till att du önskar returnera varan samt ordernummer. Vi kommer att kontakta dig med nästa steg när din retur har godkänts.

Alla produkter som upptäcks vara skadade på annat sätt än genom ett tillverkningsfel kommer att returneras tillbaka till dig och kommer inte att ersättas.
Hur fungerar returprocessen för en defekt vara?
Du kan returnera varan till oss när vi har fastställt att varan sannolikt är defekt.

Inom Sverige kan vi skicka dig en förbetald retur-etikett.

I övriga länder ansvarar du själv för retur-frakten. Defekta returer ersätts upp till det ursprungliga beloppet som betalats för i frakt. Bara att maila oss en kopia på kvittot för din retur.

När vi tar emot din returnerade vara kommer vi att utvärdera den för eventuella defekter inom 5 arbetsdagar. Ibland behöver vi skicka produkten till tillverkaren för utvärdering av defekten. I dessa fall kommer det att ta lite extra tid för den slutliga lösningen.
Hur får jag min ersättning?
Ersättning för defekta varor
Vi kommer att erbjuda dig en ersättningsprodukt av exakt samma modell, förutsatt att produkten är tillgänglig inom rimlig tid.

Om en ersättningsprodukt inte är ett alternativ kommer vi att återbetala ditt köp. Den ursprungliga betalningsmetoden kommer att användas. Observera att kortåterbetalningar kan ta upp till 10 arbetsdagar innan de visas på ditt konto.
 
Säkerhet och personlig integritet

Är det säkert att göra beställningar från Zinkvit?
BigPens webbplats är SSL-krypterad vilket håller din webbläsarsession säker.

Kortbetalningar görs i Nets betalningsfönster och dina kortuppgifter skyddas av högsta möjliga säkerhetsnivå. Dina kortuppgifter lagras inte på vår server.

Nets är en av Europas största aktörer för betalningslösningar och betjänar mer än 700 000 butiker.

Paypal-betalningar hanteras på samma säkra sätt via Paypal.
Vad är din integritetspolicy?
Det är viktigt för oss att du känner dig trygg med hur vi använder dina personuppgifter. Vi hanterar alla dina personliga data i enlighet med den allmänna dataskyddsförordningen (GDPR), tillämplig inom EU.

För mer detaljer, se vår sida med Integritetspolicy.
Vad är er cookiepolicy?
På BigPens webbplats sätter vi inte permanenta cookies på din enhet. Vi använder endast sessionscookies som upphör när du lämnar vår webbplats eller stänger ditt webbläsarfönster. Sessionscookies är nödvändiga för att hålla reda på dina inmatningar och navigering på vår webbplats. Användningen av sessionscookies kräver inte samtycke enligt den allmänna dataskyddsförordningen ("GDPR").
 
Övriga frågor

Om du har andra frågor är du välkommen att Kontakta oss så försöker vi svara så fort som möjligt - normalt inom 24 timmar.